torsdag 22. mars 2012

Hesten...




I mange, mange, år har jeg hatt en stor lidenskap for hest og hestesport. Da ville det være merkelig at det ikke kommer noen bilder i ny og ne også fra dette miljøet.

Jeg legger ikke skjul på at varmblodshester er fantastisk stilige grasiøse, muskuløse raske hester, men som tidligere skogsarbeider har jeg latt meg fascinere av kaldblodshestene.

Kaldblodsene er arbeidshestene. De fire nasjonale hesterasene… dølehesten, kaldblodstraver, fjordhest og nordlandshest/lyngshest…, jo da de er arbeidshester for jeg har sett og prøvd de i aksjon ute i skogen.

Alle tilhører denne gruppen sammen med de tyngre trekkhestrasene i fra flere steder i Europa. Kaldblodshestene har fått sin betegnelse fordi de ofte har rolig temperament.

I forbindelse med en fugletur til Levanger i Nord-Trøndelag sammen med en slektning av meg Terje O,  la vi turen innom Eidsbotn og Nossum i håp om å få sett noen fugler. Det ble det lite av, men på Nossum travbane fikk jeg med noen ”glimt” av et par kaldblodstravere. Så da var turen berget tross alt …

1 kommentar:

  1. Ja du e god på hest gitt! Særlig de 2 sammen var mrsmt! Det ble da litt fugl da....

    SvarSlett