torsdag 22. mars 2012

Trondhjæmsnatt... inspirert av ÅGE A...







En sen lørdagskveld i slutten av januar hadde jeg planen klar. Turen skulle gå til Skistua og Gråkallen i Trondheim. Månen var voksende i ny, altså nymåne. Værutsiktene var gode, og alt lå til rette for en fin kveld på ski inn over mot Storheia og Elgsethytta. 

Så skjer det som alltid skjer i Trøndelag. Skyer fra vest siger inn over land. Månen forsvann, og jeg returnerte tilbake til bilen. Nå var det ikke så veldig overskyet at det tok helt motivasjon fra meg, så jeg tenkte at jeg skulle "nyte" Trondhjæmsnatta, og da snek tanken på Åges "Trondhjæmsnatt" inn over meg, og jeg sang av hjertens lyst for meg selv. CD`n hadde jeg tilfeldigvis liggende i bilen....og så spilte jeg "Trondhjæmsnatt":


Æ sjer stjerna som skin over Trondhjæm i natt
Som et smykke mot Gråkallens rand
Æ sjer lys fra et skip mot et skimranes hav
Stille legg det fra land

Verden den hviske god natt og sov godt
Og den gamle Domen hold vakt
Over hjerta som banke
Over store og små
Over ei Trondhjæms natt

Æ sjer Munkholmen bade i gull i natt
Den stråle som en vakker rubin
Æ sjer disen over elva lage eventyrland
Som spunnet av finaste lin

Tekst: Åge Aleksandersen
 ……

... og dermed var inspirasjonen for å lage en serie fra noen byggverkene, som nevnes i teksten til visa, klarm og Trondhjæmsnatta "spilt" i bilder...


2 kommentarer:

  1. Lækker by! Inspirerer både fotografer og rockemusikere...

    SvarSlett
  2. Flotte bilder av Trondhjem by night! Takker ellers for hyggelig kommentar på bloggen min. Og svar på dine spørsmål er: Det var vel Bjørnson som valgte seg april, men jeg har liten peiling på hvorfor ...

    SvarSlett