tirsdag 17. april 2012

"Tømmermannens trøst"












Lavskrika (Perisoreus infaustus) blir ofte kalt "Tømmermannens trøst", og tankene streifer gammel storhetstid som tømmerhogger selv. Jeg har hatt mange turer for å få laget noen brukbare bilder av Lavskrika, og sist helg tok jeg turen til et utmarksområde sør i Trondheim kommune. 

Lavskrika trives i gammel granskog som er rik på lav, men du treffer den i andre typer av barskog slik som god gammel furuskog. Det finnes det mye av i det området jeg var. En artig tillitsfull fugl som kommer på besøk hos deg for å dele turmaten din med deg. 

Du føler virkelig at du får en god "turkompis" som det blir vanskelig å forlate når tiden er inne for å dra hjem. Nå ja, jeg skal nok en tur for å se om jeg treffer på den igjen... ser fram til det ja.

5 kommentarer:

  1. Artig! - den fuglen der har jeg aldri sett, tror jeg.

    SvarSlett
  2. Veldig bra bilder av kjent og kjær fuggel - kanskje særlig "high key" - effekten og skrika på stammen er knall!

    SvarSlett
  3. Her var mye bra, både av lavskrikene og alle de andre innleggene den seinere tida!

    SvarSlett