søndag 10. juni 2012

Skogfiolen




Skogfiol (Viola riviniana)

Jeg var ikke spesielt positiv i mitt forrige innlegg på bloggen. Det har jeg tenkt å gjøre noe med nå framover. Så bare følg med.

Nå skjer det mye spennende i skogbunnen for tiden. Jeg har vært litt på vandring ut i skog og mark i de siste dagene, og har lagt en plan for hva jeg vil lage av bilder i tida framover. I helga kom jeg over en art som jeg har stor forkjærlighet for, Skogfiolen.

De aller fleste fiolene ute i naturen er blå, men du finner de i fargenyanser fra blek mellomblå til lilla(fiolett) og mange av fiolene er nokså like. Engfiol (Viola canina) er utrolig lik skogfiol (Viola riviniana), men er noe lyser blå i kronbladene. Skogfiolen har en kraftig blå farge, og den kan bli mellom 5- 15 cm høy. Det er en våre klassiske vårplanter, som blomstrer tidlig april – mai.

For de av dere som kan latin er vel dette kjent, men for oss ikke kan så kan jeg fortelle at artsnavnet Viola regnes for å være en latinsk form det greske Ione. Ione henger sammen med den mystiske kvinneskikkelsen Io, og som er kjent fra beretninger fra antikken. Io var datter av elveguden Inkaos i Argus. 

Nå ja,.. det er ikke sikkert at jeg husker historien riktig, i forhold til det jeg har lest fra ett eller annet sted i litteraturen,… så er du en kvalitetssikrer og nysgjerrig på hva som egentlig er skrevet så start søket nå.  

Fiolene er i alle fall blå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar