onsdag 16. januar 2013

Natta på Gråkallen i "iskallen"


Alt skal prøves her i livet. Lykkes, eller ikke, det får så være. Vi var to som utfordret sprettkulda og tok turen opp til toppen av Gråkallen, for å teste hva vi kunne få ut av nattehimmelen over Trondheim. Gradestokken viste -16,5 og med en god sur vind på toppen antar jeg at temperaturen var godt med mot -25. 

Med rennende øyne og iskalde fingre, gjorde jeg et tappert forsøk på å få stilt inn kamera og objektiv. Tålmodigheten var på lavtnivå  og resultatet ble det det ble. Tross alt, det var god trening for å styrke tålmodigheten.



Stjernedryss mot nord på himmelhvelvingen.


Karlsvogna er et stjernemønster som utgjør en del av stjernebildet Store Bjørn. Den består av Store Bjørns syv klareste stjerner, og med meg var faktisk "Store" Bjørn Lien på denne "fotoshut". 

6 kommentarer:

  1. I disse kalde tider står det virkelig respekt av både turen og resultatene av den! Spesielt likte jeg bilde nummer 2, der du ser Melkeveien som en skygge i øvre, venstre del av bildet. Det sliter jeg med å få til :-\ Vil du røpe hvilket objektiv du brukte, og opptaksinnstillingene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemedling, Ståle. Jo da, det ble da rimelig bra bilde nr.to. Jeg får noe kunstlys fra en lyskaster inn fra venstre nederst i bilde som gir en viss effekt. Jeg har brukt en NIKKOR 24-120, bildet er tatt med f/4.5, 24 mm og ISO 1000. Lukkertid ca. 25 sek. Stativ og snorutløser.

      Satser på nye muligheter med nattfoto for å teste ut og knytte erfaringer med slik foto. Nybegynner her ja ;-)

      Slett
  2. Dåkker skal ha poeng for pågangsmot :-)
    Vi må nok lenger ut på landet for å lykkes 100%, men jeg synes at resultatet var ganske bra jeg da.

    Ola Lien Z

    SvarSlett
  3. Tusen takk for tilbakemeldingen. Ja Ola, pågangsmot er noe bjørn og jeg har hatt siden guttedagene ;-)... så blir du vel med på neste nattetur langt ute i fjellheimen eller landsbygda. For dette har vi tro på skal bli knallbra ...

    SvarSlett
  4. Dette ble jo en knalldebut!! Frapperende bilde 2!! Monsenklasse over takling av de xtreme naturgitte forholdene.

    SvarSlett
  5. Kjempeflotte bilder - keep shooting!

    SvarSlett