lørdag 9. februar 2013

Norges nasjonalfugl








Det er mye og mangt en kan la seg fasinere av ute i naturen, og FOSSEKALLEN er en fugl som jeg kan sitte i timesvis å se på. Han er et "arbeidsjern" av en annen verden, og skal han kunne holde seg i live må den faktisk være på jobb hele tiden for å skaffe seg godt med mat.  

En søndag for noen uker siden kjørte jeg sørover fra Trondheim til dalføret som leder meg til Røros, og ett godt stykke opp i elva som følger dalføret oppdaget jeg tre fire av de. Der fant jeg meg en riktig fin plass godt kamuflert, og fikk nyte flere timer sammene med disse ivrige "fjærbaillan". 

Kaldt var det nok, men ikke værre enn at jeg holdt ut. Kun batteriet i kamera flatet ut... Så nå har jeg skaffet meg et ekstra batteri som blir med på tur neste gang,... ja og så oppladet selvfølgelig... ;-)

2 kommentarer:

  1. Fine bilda av en skikkelig hardhaus! Bra ditto du og, når du holder ut timesvis i kaillgufset ved elva. Fine ismotiv fra fossekallplassen i Nidelva i forrige innlegg!

    SvarSlett
  2. Er i likhet med Terje imponert over at du tåler råkulda i timesvis! Jeg hadde i alle fall flata ut før batteriet ;) Mange fine bilder her, og det er lett å være enig med deg i at fossekallen er en fasinereden fugl.

    SvarSlett