onsdag 20. februar 2013

Pica pica er i gang - vårtegn i februar







Nå har "bråket" fra naboen startet. Et "læven" av en annen verden, Herr Pica Pica, eller om det er fruen, det vet jeg ikke for så godt kjent har jeg ikke blitt med de ennå. Skjæra er i full gang med å forberede sin "hyrdetid" og "rede" grunnen for framtidige generasjon(er).

Skjæra er, for de av dere som ikke vet det, en av kråkefuglene og tilhører Kråkefamilien. Skjora, skjæra eller skatan(svensk).


I den nordisk-germanske mytologi ble skjæra sett på som en gudstrobærer så vel som dødsgudinnen Hels fugl. På den tiden assosierte folket skjæra med ulykke, sorg, nød og sykdom.

I eldre folketro skrives det om at skjære ble skapt av fanden, og historien sier at det skulle ha skjedd på selveste skjærtorsdag.  Folket trodde at skjæra var synsk og at den tilhørte huldra. Derfor var det ikke spesielt lurt å ødelegge reiret eller drepe den. Både skjære og huldra ville da ta hevn. 


Jeg lar den være i fred og håper på det beste. Nå har jeg en ”hælvets” tinitus så jeg hører den ikke så godt. Derimot så tar jeg meg tid til å snakke med den. 

Min mormor fortalte meg, da jeg var liten gutt, om at når mormor gikk bort fra jordens overflata så ville hun etter en tid komme tilbake som ei skjære. Jeg tar ingen sjanser, mormor Karen var en stor kvinne og jeg må prate med skjæra ;-)

3 kommentarer:

  1. Godt å vite at skjæra mener det blir vår i år også! Jeg velger å stole på den :-) Når det gjelder å se på hoa og hannen i paret så er det størrelsesforskjellen du må vurdere. Det skal være 6-9% forskjell i størrelse - i favør av hannen, som vanlig ;-) Hannen har også lengst stjert av de to.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja jeg var ikke sikker på om stjerten var lang nok. Det hender seg at det "fighter" litt mot hverandre, og da fyker det noen fjær litt her og der. Naboen gleder seg i alle fall til Opera "Skjærens skrik" til våren... ;-)

      Slett
  2. Knall bildeserie og arti text! Vår i anmarsj - hærrli!

    SvarSlett